Już spory czas temu zauważyłam, że nastał jakiś dziwny trend na spożywanie samych białek jaj i marnowanie (tak, marnowanie!) żółtek. O ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć osoby liczące kaloryczność i makra potraw, tak śmiem twierdzić, że cała reszta robi to tylko dlatego, że naczytała się rad i wskazówek zawodników sportów sylwetkowych, którymi nawet nie chcą być.

A ja Wam powiem jedno – jeśli chcecie być zdrowi, jedzcie żółtka!
Mam nadzieję, że poniższe 5 powodów przekona Was do tego.

Żółtko zawiera więcej białka niż białko jaja

Serio! W 100 g białka znajdziemy tylko 10,9 g białka, podczas kiedy żółtko zawiera go aż 15,9 g na 100 g! Ponadto ma nieco lepszy profil aminokwasowy niż białko.

Jest bogate w NNKT

Z 26,5 g tłuszczu (w 100 g żółtka) aż 16,9 g to tłuszcze nienasycone. Wśród nich znajdują się również kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 w ilościach, odpowiednio, 228 mg i 3538 mg.

Bogactwo witamin i minerałów

Widać to szczególnie przy zestawieniu żółtka z jałowym pod tym względem białkiem. Poniższa tabela mówi wszystko. Jedynym składnikiem, którego jest znacznie więcej w białku niż w żółtku jest sód, którego i tak mamy nadmiar w naszej diecie. Wnioski? Wyciągnijcie sami.

Żółtko=życie

Żółtko zawiera wszystkie niezbędne do życia substancje ze względu na to, że jest pierwszym pożywieniem rozwijającego się w środku pisklęcia. Dlatego tym bardziej powinniśmy docenić to, co w sobie kryje.

Żółtko jest smaczniejsze

To akurat jest kwestią gustu i możecie się ze mną nie zgadzać, ale dla mnie idealne jajko to 1/10 białka i reszta żółtka 😀 Zresztą czym byłoby jajko na miękko bez żółtka? Tak samo jajko sadzone czy jajka faszerowane. No i kogel mogel! Najlepsze, co udało się człowiekowi wymyślić – tuż obok bezy, oczywiście, bo i białka nie mogą się zmarnować 😉

Obserwuj mnie na:
error