Rośliny w diecie pasjonatów sportu często traktowane są marginalnie, co najwyżej jako źródło witamin, minerałów i błonnika. Jest to ogromnym błędem, bo poza wymienionymi substancjami, mogą one być również źródłem makroelementów i to wcale nie gorszym niż produkty pochodzenia zwierzęcego.
Dzisiejszym wpisem chciałabym Was przekonać do włączenia do swojej diety roślin strączkowych. Za chwilę przekonacie się, że naprawdę warto!

Skarbnica mikroskładników i witamin

W nasionach roślin strączkowych znajdują się m.in. wapń, cynk, potas, miedź, cynk, magnez, fosfor, witaminy: C, K oraz kwas foliowy i cholina.
Całkiem niezły zestaw jak na niepozorne ziarenka, co? 😉

Bogactwo błonnika

Błonnik jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowanie układu pokarmowego i trawienia pokarmów. Najlepiej jednak dostarczać go z naturalnym pożywieniem, a nie w postaci saszetek rozpuszczalnych w wodzie czy pałeczek błonnikowych.
Rośliny strączkowe zawierają całą masę błonnika, bo nawet aż 30 g na 100 g produktu! Rekordzistką z tak dużą jego ilością jest soczewica.

Zapobieganie chorobom

Dzięki dużej zawartości błonnika, spożycie strączków nie powoduje skoków insuliny. Mogą je spożywać osoby chore na cukrzycę, jak i te, które chcą uniknąć tej choroby w przyszłości.
Ponadto strączki obniżają poziom złego cholesterolu, a także zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Źródło białka

Rośliny strączkowe są świetnym źródłem białka. W 100g produktu znajdziemy od 20 g (ciecierzyca) do aż 37 g (soja) białka, co jest ilością wręcz kolosalną. Nie jest to niestety białko pełnowartościowe, ale po uzupełnieniu go produktem z innej grupy (chociażby jajkiem) mamy kompletny posiłek.

Niska cena

Ceny nasion roślin strączkowych są śmiesznie niskie i takie zakupy wychodzą o wiele korzystniej pod względem ekonomicznym niż zakup mięsa. Przykładowo za 1 kg piersi z kurczaka musimy zapłacić 15 zł (poprawcie mnie, jeśli się mylę, dawno nie kupowałam), podczas kiedy kilogram cieciorki kosztuje 8,50 zł. Jest różnica!

Jestem ciekawa, czy rośliny strączkowe goszczą w Waszej diecie i jeśli tak, to jak często?

Obserwuj mnie na:
error

8 komentarzy

  1. Ja uwielbiam praktycznie wszystkie strączkowe warzywa 🙂 Ostatnio rozkoszuję się właśnie w cieciorce 🙂

  2. Lubię strączki,ale ze względu na problemy z jelitami pojawiają się u mnie rzadko. Nawet ich przyprawianie nie niweluje przykrych skutków ich działania,ale kilka razy w tygodniu i tak znajdą się na moim talerzu:)

  3. Nebeskaa Natalia Reply

    rośliny strączkowe nie pojawiają się bardzo często w mojej kuchni, ale bardzo je lubię 🙂 moje ulubione to cieciorka i fasolka szparagowa, mogłabym jeść tonami 😀

  4. Cieciorka do kus kusu jest pyszna. No i bezwzgldnie fasolka szparagowa też u mnie gości. W sumie, same dobre rzeczy prawisz w tym poście. 🙂

  5. Niestety ludzie z IBS + strączki = słynne wzdęcie a la wheat belly. Jem ciecierzycę, ale w bardzo małych ilościach.

  6. Ja uwielbiam fasolkę szparagową, latem u mojej mamy w ogórku rośnie tego mnóstwo – przy okazji jest więc ekologiczna;) cieciorki nie jadłam jeszcze nigdy:O spróbuję!

Write A Comment