Ostatnio dostaję bardzo dużo pytań o hantle – jak dobrać ciężar, które wybrać, gdzie kupić, na co zwrócić uwagę i tym podobne. Postanowiłam poruszyć ten temat w Niezbędniku początkującego i tym samym pomóc Wam dokonać wyboru.

Rodzaje hantli

Zacznijmy od podziału podstawowego – na nieregulowane i te z regulowanym obciążeniem. Według mnie jeśli sportu nie traktujecie jako chwilowej przygody żeby tylko schudnąć 5 kg na lato, nie ma najmniejszego sensu kupować tych pierwszych. Zresztą schudnąć te parę kilo można i bez nich, więc tak właściwie w ogóle nie ma co sobie nim zawracać głowy.
Regulowane zestawy są oczywiście droższe niż komplet 2×1 kg, ale o wiele tańsze niż zestaw 2×1+2×2+2×3+…+2×10…  A szybko przekonacie się, że kilogramowe hantelki staną się za lekkie. Ba, ćwicząc z nimi typowo „siłowniane” ćwiczenia, gdzie grupy mięśniowe są nierzadko izolowane nawet nie poczujecie takiego obciążenia. Tak naprawdę „hantle” do 3 kg możecie zrobić sami, wsypując do 1,5-litrowych butelek piasek, koszt nie przekroczy 5 zł. Ale później szybko przyjdzie chęć dźwigania większych ciężarów (nie mówię od razu o 60 czy 100 kg, ale, powiedzmy, 10 czy 15), a wtedy butelki nie wystarczą i przede wszystkim będą bardzo niewygodne i niebezpieczne.

Hantle możemy podzielić również według tego, z jakiego materiału zostały wykonane. Nie chcę jednak niepotrzebnie rozpisywać się na ten, podczas kiedy Agata świetnie opisała ich rodzaje na swoim blogu. Zapraszam więc do tego wpisu.

Od siebie chcę tylko napisać moją opinię na temat dylematu: bitumiczne czy żeliwne? Sama mam hantle bitumiczne i nie dam powiedzieć na nie złego słowa. Ich przewaga nad żeliwnymi nie jest jednak duża, więc tych nie będę Wam również odradzać. 4 zasadnicze różnice to:

  • talerze żeliwne są mniejsze;
  • talerze hantli bitumicznych są pokryte gumą, więc jeśli chcesz używać ich do obciążania się przy pompkach, plankach czy innych ćwiczeniach, gdzie będą miały bezpośrednio styczność z ciałem, nie będą tak zimne jak żeliwne, a przy upadku nie zniszczą podłogi;
  • hantle bitumiczne są tańsze;
  • hantle bitumiczne są po prostu ładniejsze – choć to akurat mało ważne i tylko moje subiektywne zdanie 😉

Jak dobrać obciążenie?

Zestaw 2×10 kg to według mnie absolutne minimum. Zazwyczaj różnica między dziesiątkami a piętnastkami to kwota rzędu 20 zł, więc uważam, że warto tyle dołożyć i mieć już zestaw, do którego co najmniej przez kilka miesięcy nie trzeba będzie dokupować dodatkowego obciążenia. Weźcie też pod uwagę to, że na dużych partiach mięśniowych obciążenie poniżej 15 kg raczej nie zrobi większego wrażenia nawet na początku.

Przy zakupie hantli zwróćcie koniecznie uwagę na to, ile ważą poszczególne talerze. Zakup zestawu 2×15 kg, w którym macie talerze 2×5 kg, i 2×2,5 kg jest całkowicie pozbawiony sensu, bo jeśli jesteście osobami początkującymi, to nie dacie rady wykonać poprawnie wszystkich ćwiczeń z 5-kilogramowymi hantlami (minimalne obciążenie przy 2×2,5 kg). W zestawie powinny być co najmniej 4 talerze 1-kilogramowe, a najlepiej półkilogramowe, choć szczerze mówiąc z takimi setami jeszcze się nie spotkałam.

Inne

Wiele osób zwraca uwagę na to, aby nie kupować zestawów z plastikowymi, ale metalowymi zaciskami. Mam porównanie jednych i drugich, bo moje hantle wyposażone są w plastiki, natomiast sztanga w metalowe zaciski i w tym przypadku plastikowe sprawują się o wiele lepiej. O ile metalowe zaciski na sztandze luzują się przy prawie każdym jej odkładaniu, a nawet w trakcie ćwiczenia (tak, dokręcam je na maksa przed każdym treningiem), tak na hantlach zdarza mi się to może raz na 2 tygodnie.
Istnieje spore ryzyko, że gwinty w plastikowych zaciskach w końcu się wyrobią – jest to jednak koszt alternatywny i wolę je wymienić po pewnym czasie niż oberwać talerzem w głowę podczas np. wyciskania francuskiego.

Warto wybrać taki zestaw, w którym gryf będzie wykonany z jednolitego materiału, a nie metalowej rurki wypełnionej powietrzem. Ja niestety mam hantle puste w środku i o ile do dedykowanych 15 kg powinno być ok, tak zakładania na nie większych obciążeń w (dalekiej) przyszłości będę się obawiała.

I ostatnie – weź pod uwagę średnice gryfów. Wybierz taką, do której łatwo będzie Ci dokupić obciążenie. Najpopularniejsze to 26, 29 i 31 mm i koniecznie zwróć na to uwagę przy dokupowaniu talerzy.

Niezbędne?

Na koniec najważniejsza sprawa – czy hantle naprawdę są niezbędne dla początkującego?
Nie wiem, czy będą niezbędne na początku dla każdego – chyba tylko dla tych przekonanych na 100% do treningu typowo siłowego. Ale jeśli nie masz zamiaru przestać ćwiczyć za miesiąc czy dwa – szybko dojdziesz do wniosku, że musisz je mieć. Ćwiczenia z wolnymi ciężarami są o wiele bardziej efektywne niż te same wykonywane tylko z obciążeniem własnego ciała. Dają też o wiele więcej możliwości i przede wszystkim możemy wprowadzić nowe ćwiczenia do treningu. Nikt przecież nie będzie uginał ramion „na sucho” pracując nad bicepsem – tego typu ćwiczenia są możliwe tylko z hantlami.

Podsumowując – nie jest to zakup niezbędny dla osoby początkującej, ale warto uwzględnić go w swoim budżecie po kilku miesiącach treningów.
A jakie jest Wasze zdanie?

Obserwuj mnie na:
error